3o Γενικό Λύκειο Λαμίας (Μουστάκειο)

Πέμπτη, 19 Ιουλίου 2018

Πανελλαδικές και ... αναβαθμολόγηση γραπτών

Υποβλήθηκε από 3lykeiolamias στις .
Εκτυπώσιμη μορφή

Κατηγορία: 

Αναβαθμολογήσεις μαθημάτων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Φαινόμενο που βλάπτει σοβαρά τους υποψήφιους, ταλαιπωρεί τους εκπαιδευτικούς και πλήττει την αξιοπιστία του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ. Και μόνο το γεγονός ότι κοντά στα 40.000 γραπτά αναβαθμολογούνται κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι λόγος να ανησυχεί ένας υποψήφιος για την τύχη που θα έχει το δικό του γραπτό. Χρόνια τώρα οι κατά καιρούς υπουργοί Παιδείας προσπαθούν να πατάξουν το φαινόμενο αυτό λαμβάνοντας μέτρα αλλά τα πράγματα ελάχιστα έχουν βελτιωθεί και χιλιάδες γραπτά κάθε χρόνο περνούν από το χέρι και τρίτου βαθμολογητή καθώς οι διαφορές στη βαθμολόγηση των δύο πρώτων καθηγητών είναι μεγάλες. Πρωταθλητές στην αναβαθμολόγηση είναι, κατά κύριο λόγο, η Nεοελληνική Γλώσσα και η Nεοελληνική Λογοτεχνία.
Οι μεγάλες βαθμολογικές αποκλίσεις και τα υψηλά ποσοστά αναβαθμολογήσεων δημιουργούν σοβαρά προβλήματα ανασφάλειας στους υποψηφίους, οι οποίοι πολλές φορές νιώθουν αδικημένοι -όταν μάλιστα είναι γνωστό ότι η εισαγωγή τους σε πολλές σχολές κρίνεται οριακά από δέκατα μιας βαθμολογικής μονάδας- και κυρίως ανυπεράσπιστοι αφού δεν έχουν κανέναν τρόπο να αντιδράσουν σε κάποια αδικία που συντελείται σε βάρος τους.

Τι φταίει όμως γι΄ αυτό το φαινόμενο; Οι αιτίες είναι πολλές αλλά κυρίως εστιάζονται στα εξής:
  1. Στον εξαιρετικά μεγάλο όγκο των γραπτών και στην πίεση που έχουν οι καθηγητές για να τα διορθώσουν κάτω από ασφυκτικό χρονικό περιθώριο και με αμοιβές οι οποίες είναι απαράδεκτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχετική έρευνα που έχει γίνει οι καθηγητές δηλώνουν ότι κάνουν τη δουλειά αυτή με «μισή καρδιά» και ότι ταυτόχρονα έχουν μεγάλο άγχος γιατί δεν θέλουν να αδικήσουν τα παιδιά.
  2. Η ελλιπής επιμόρφωση και η κακή έως και αντιφατική καθοδήγηση βαθμολογητών αλλά και τα διαφορετικά και υποκειμενικά κριτήρια βαθμολόγησης.
  3. Οι δυσκολίες, αδυναμίες και τα λάθη σχολικών βιβλίων αλλά και η φυσιογνωμία και φιλοσοφία του εξεταστικού συστήματος.
  4. Η απουσία συντονισμού των βαθμολογικών κέντρων και δυστυχώς ένας ιδιόμορφος τοπικισμός που έχει παρατηρηθεί σε ορισμένα βαθμολογικά κέντρα.
  5. Η έλλειψη στοιχειώδους ελέγχου, εποπτείας από την πλευρά των Επιτροπών των βαθμολογικών κέντρων.
  6. Η διεκπεραιωτική λογική και βιασύνη προκειμένου να δοθούν γρήγορα οι βαθμολογίες με ευθύνη Επιτροπών και υπουργείου Παιδείας, κυρίως.
  7. Οι φιλόλογοι, που αντιμετωπίζουν και το μεγαλύτερο πρόβλημα, τονίζουν ότι σημαντική αιτία για τις μεγάλες διαφορές μεταξύ βαθμολογητών είναι η έλλειψη σαφών οδηγιών από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, καθώς και της σωστής επιμόρφωσης στους βαθμολογητές.

Τι πρέπει να προσέχουν οι εξεταζόμενοι

 Οι υποψήφιοι έχουν το δικό τους μερίδιο «ευθύνης» όσο αφορά στα υψηλά ποσοστά αναβαθμολόγησης και γι΄ αυτό όσο τους αφορά θα πρέπει να επιδεικνύουν μεγάλη προσοχή όταν απαντούν στα θέματα που τους θέτει η εξεταστική επιτροπή. Το σημαντικότερο για τους μαθητές είναι:

  • Nα είναι πιο προσεκτικοί και ακριβείς στην έκφρασή τους, έτσι ώστε με σαφήνεια και καθαρότητα να διατυπώνουν τις απαντήσεις τους.
  • Να αποφεύγουν ασαφείς και έντονα υποκειμενικές και ατεκμηρίωτες απόψεις.
  • Επιπλέον, έχει ιδιαίτερη σημασία να κατανοήσουν πόσο σημαντικό ρόλο μπορούν να παίξουν και οι «λεπτομέρειες». Γι' αυτό πρέπει να τηρούν ακόμα και τις συνήθεις πρακτικές οδηγίες που δίνονται σε κάθε μάθημα και αφορούν τα ευανάγνωστα γράμματα, την εμφάνιση του γραπτού μέχρι τη σαφή διατύπωση και τη μεθοδική ανάλυση των ζητουμένων των θεμάτων.

Τι προβλέπει η διαδικασία και πότε εφαρμόζεται

Έχει σημασία να τονιστεί ότι τις αναβαθμολογήσεις δεν τις προκαλεί ο άμεσα ενδιαφερόμενος υποψήφιος, αλλά αποτελεί ευθύνη και καθήκον της Επιτροπής του κάθε βαθμολογικού κέντρου. Οι αναβαθμολογήσεις, πάντως, δημιουργούν μεγάλο πρόβλημα στους υποψηφίους καθώς πολλοί αμφιβάλλουν για το αν ήταν δίκαιη ή όχι η τελική βαθμολογία τους. Μάλιστα, εξαιτίας αυτού χιλιάδες υποψήφιοι επιθυμούν να δουν τα γραπτά τους.
Οι ενδιαφερόμενοι πάντως θα πρέπει να ξέρουν ότι μπορούν να πάρουν τα γραπτά στα χέρια τους αρκεί να είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν από 50 έως και 80 ευρώ ανάλογα με το πόσα γραπτά τους επιθυμούν να δουν. Ο υποψήφιος δεν μπορεί να δει τα γραπτά του πριν βαθμολογηθούν. Μπορεί να τα δει μετά τη βαθμολόγηση και την πιθανή αναβαθμολόγησή τους. Αυτό γίνεται Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο, αφού πρώτα έχουν υποβληθεί τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά (αιτήσεις και παράβολα) από τον μήνα Σεπτέμβριο. Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς οι διευθυντές των σχολείων καθορίζουν το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι υποψήφιοι με την επίδειξη της αστυνομικής τους ταυτότητας και του δελτίου εξεταζομένου θα μπορούν να βλέπουν τα αποκόμματα των τετραδίων των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων προκειμένου να λαμβάνουν γνώση της αναλυτικής βαθμολογίας που έλαβαν κατά τη συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις. Η αίτηση υποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο υποψήφιο ή νόμιμα εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του στη Δ/νση ή στο Γραφείο Δ.Ε. ή Ε.Ε., όπου υπάγεται το σχολείο, στο οποίο κοινοποιήθηκαν οι βαθμοί των μαθημάτων που εξετάστηκε στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Η επίδειξη των γραπτών δοκιμίων γίνεται αποκλειστικά και μόνο στον ίδιο τον ενδιαφερόμενο παρουσία του γονέα του ή του κηδεμόνα του εφόσον ο υποψήφιος το ζητήσει. Απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσει ή διαδικασία είναι ο υποψήφιος και ο γονέας του ή ο κηδεμόνας του εφόσον παρευρίσκεται, να παραδώσουν στον αρμόδιο υπάλληλο την αστυνομική τους ταυτότητα ή το διαβατήριό τους και το κινητό τους τηλέφωνο.
Ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να αναγνώσει τη φωτοτυπία του γραπτού του δοκιμίου και να κρατήσει, εάν επιθυμεί, σύντομες σημειώσεις από τις απαντήσεις του.
Κατά τη διάρκεια της επίδειξης απαγορεύεται η με οποιοδήποτε τρόπο λήψη της εικόνας του γραπτού (φωτογραφία με κινητό, βιντεοσκόπηση κλπ.), καθώς και η παραλαβή από τον υποψήφιο της φωτοτυπίας του γραπτού δοκιμίου ή μέρους του. Καθ' όλη τη διάρκεια της επίδειξης είναι παρών ο αρμόδιος υπάλληλος ο οποίος είναι και υπεύθυνος για τη σωστή τήρηση της όλης διαδικασίας. Μετά τη λήξη της προθεσμίας επίδειξης των φωτοτυπιών των γραπτών δοκιμίων, συντάσσεται πρακτικό και καταστρέφονται οι φωτοτυπίες των γραπτών δοκιμίων.
Πώς βαθμολογούνται τα γραπτά στις Πανελλαδικές;
Πρώτη βαθμολόγηση
Ο πρώτος βαθμολογητής, αποσυρόμενος στους ειδικούς χώρους του βαθμολογικού κέντρου (B.K.), αξιολογεί ένα ένα τα γραπτά, αναγράφει με κόκκινο στυλό τον βαθμό και την αναλυτική βαθμολογία στον ειδικό χώρο κάθε γραπτού και υπογράφει στην ειδική θέση του γραπτού. Ο βαθμός είναι στην κλίμακα 0 - 100. Εφιστάται ιδιαίτερα η προσοχή των βαθμολογητών στην αναγραφή της αναλυτικής βαθμολογίας στην ορθή άθροιση των επιμέρους βαθμών που αναλογούν στην κάθε ερώτηση και στη σωστή αναγραφή του τελικού βαθμού που δίνουν στις οικείες θέσεις αριθμητικώς και ολογράφως και στο στέλεχος και στο απόκομμα.
Ο πρώτος βαθμολογητής, αφού ολοκληρώσει τη βαθμολόγηση και των 25 τετραδίων του φακέλου, επιστρέφει τον φάκελο στη γραμματεία του Β.Κ. και ξεχρεώνεται από το βιβλίο χρέωσης. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται για κάθε φάκελο, μέχρι να ολοκληρωθεί η πρώτη βαθμολόγηση των γραπτών κάθε μαθήματος. Στα γραπτά κάθε φακέλου που παραδίδεται διορθωμένος από τον α΄ βαθμολογητή, επικαλύπτεται ο συγκεκριμένος χώρος από τη γραμματεία του Β.Κ. με αδιαφανές αυτοκόλλητο, και ο φάκελος τοποθετείται στον ειδικό χώρο για να δοθεί για δεύτερη βαθμολόγηση. Μετά τα παραπάνω και για όσα γραπτά κάθε μαθήματος έχει ολοκληρωθεί η πρώτη βαθμολόγηση αρχίζει η δεύτερη.
Δεύτερη βαθμολόγηση
Ο δεύτερος βαθμολογητής σημειώνει με πράσινο στυλό ελλείψεις, σφάλματα, αδυναμίες ή ατέλειες πάνω στο γραπτό και αναγράφει τον βαθμό και την αναλυτική βαθμολογία στον ειδικό χώρο κάθε γραπτού.
Όταν ολοκληρώσει τη διόρθωση των γραπτών, τα παραδίδει στην επιτροπή του Β.Κ. Κατά την κατανομή των φακέλων στους δεύτερους βαθμολογητές πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα να μη δοθεί ο ίδιος φάκελος στον καθηγητή που τον χρεώθηκε σε πρώτη βαθμολόγηση. Για τον λόγο αυτό στην πλάτη κάθε φακέλου αναγράφεται ο κωδικός κάθε βαθμολογητή πρώτου ή δεύτερου κατά περίπτωση κατά τον χρόνο που του παραδίδεται για βαθμολόγηση.
Η δεύτερη βαθμολόγηση είναι χρήσιμο να γίνεται, εφόσον αυτό είναι εφικτό, σε διαφορετικό χώρο από αυτόν που γίνεται η πρώτη βαθμολόγηση.
Σημειώνεται ότι κάθε βαθμολογητής μπορεί να διορθώνει μέχρι τριακόσια γραπτά για πρώτη βαθμολόγηση και μέχρι τριακόσια γραπτά για δεύτερη βαθμολόγηση. Σε πολύ εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως έλλειψη επαρκούς αριθμού εκπαιδευτικών που έχουν διδάξει το μάθημα και με αιτιολογημένη απόφαση του προέδρου του Βαθμολογικού Κέντρου μπορεί να επιτραπεί σε βαθμολογητές η βαθμολόγηση περισσότερων γραπτών για πρώτη και δεύτερη βαθμολόγηση.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της δεύτερης βαθμολόγησης αποσφραγίζεται από τη γραμματεία ο βαθμός του α΄ βαθμολογητή και εφόσον η γραμματεία διαπιστώσει ότι η διαφορά των βαθμών των δύο βαθμολογητών είναι μικρότερη ή ίση των 12 μονάδων παραδίδει τα γραπτά στο ειδικό συνεργείο ελέγχου, το οποίο προχωρά σε οπτικό έλεγχο των βαθμολογιών του α΄ και του β΄ βαθμολογητή, προκειμένου να διαπιστωθεί, ότι υπάρχει πλήρης αντιστοιχία της αναλυτικής βαθμολογίας και του συνολικού βαθμού που έβαλαν οι δύο βαθμολογητές ανάμεσα στο στέλεχος και στο απόκομμα, χωρίς περαιτέρω έλεγχο των αθροισμάτων. Στην εξαιρετική περίπτωση που εντοπιστεί κάποια αναντιστοιχία μεταξύ των βαθμολογιών στελέχους και αποκόμματος, καλείται αναλόγως ο α΄ ή β΄ βαθμ/τής για να την αποκαταστήσει. Μετά τον ανωτέρω οπτικό έλεγχο αποκόπτεται το απόκομμα, αποκαλύπτονται τα ατομικά στοιχεία του υποψηφίου και καταχωρίζεται η αναλυτική βαθμολογία των δύο βαθμολογητών στον Η/Υ με τη βοήθεια της σχετικής εφαρμογής.
Κατά την καταχώριση πληκτρολογείται η αναλυτική κατανομή της βαθμολογίας και το πρόγραμμα εξάγει μόνο του τα οριζόντια υποσύνολα ανά θέμα. Τον τελικό συνολικό βαθμό τον καταχωρίζει ο χειριστής από το απόκομμα και αυτόματα τον υπολογίζει και το πρόγραμμα. Επίσης καταχωρίζονται και οι Κωδικοί Αριθμοί των δύο βαθμολογητών.
Η αναβαθμολόγηση
Εφόσον η γραμματεία διαπιστώσει ότι η διαφορά των βαθμών των δύο βαθμολογητών είναι μεγαλύτερη των 12 μονάδων, τότε καλύπτονται με μαύρα αυτοκόλλητα οι βαθμοί του α΄ και β΄ βαθμ/τή και το γραπτό παραδίδεται στον γ΄ βαθμ/τή. Αφού ο γ΄ βαθμ/τής βαθμολογήσει με μαύρο στυλό και με την ίδια διαδικασία του β΄ βαθμ/τή, η γραμματεία αποσφραγίζει τους βαθμούς του α΄ και β΄ βαθμολογητή και παραδίδει το γραπτό στο ειδικό συνεργείο ελέγχου, το οποίο προχωρά σε οπτικό έλεγχο της βαθμολογίας των α΄, β΄ και γ΄ βαθμολογητή, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι υπάρχει πλήρης αντιστοιχία της αναλυτικής βαθμολογίας και του συνολικού βαθμού που έβαλαν οι τρεις βαθμολογητές ανάμεσα στο στέλεχος και στο απόκομμα, χωρίς περαιτέρω έλεγχο των αθροισμάτων. Στην εξαιρετική περίπτωση που εντοπιστεί κάποια αναντιστοιχία μεταξύ στελέχους και αποκόμματος, καλείται ο α΄, ο β΄ή ο γ΄ βαθμ/τής για να την αποκαταστήσει.

ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ