3o Γενικό Λύκειο Λαμίας (Μουστάκειο)

Πέμπτη, 20 Σεπτεμβρίου 2018

Ψηφιακή υπόληψη - online reputation

Υποβλήθηκε από 3lykeiolamias στις .
Εκτυπώσιμη μορφή

Κατηγορία: 

 «Ό,τι κάνουν οι νέοι στο διαδίκτυο συμβάλει στην ψηφιακή τους υπόληψη. Βοηθήστε τους να καλλιεργήσουν μια υπόληψη στο διαδίκτυο, που να ’ναι προσόν κι όχι εμπόδιο».  - Marsali Hancock, Internet Keep Safe Coalition

Η ψηφιακή υπόληψή σας είναι ο τρόπος με τον οποίο σας βλέπουν οι άλλοι, με βάση αυτά που καταχωρίζετε και μοιράζεστε στο διαδίκτυο και μέσω της κινητής συσκευής σας - π.χ. εγγραφές ιστολογίου, σχόλια, φωτογραφίες και προφίλ κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμη και τα άτομα που σας γνωρίζουν προσωπικά - όπως οι φίλοι, οι δάσκαλοι ή τα μέλη της οικογένειάς σας - μπορεί να ανακαλύψουν νέα πράγματα για εσάς με βάση τις καταχωρίσεις σας στο διαδίκτυο. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό να προσέχετε την ψηφιακή σας υπόληψη.

Πώς μπορώ να αποκτήσω καλή ψηφιακή υπόληψη;

Είναι πολύ απλό. Θα πρέπει μόνο να σκέφτεστε πριν καταχωρίσετε ή κάνετε κοινόχρηστο κάτι στο διαδίκτυο. Εάν πρόκειται για κάτι το οποίο δεν θα θέλατε να μοιραστείτε με τους δασκάλους ή τους φίλους σας, μην το καταχωρίζετε στο διαδίκτυο. Αυτό μπορεί να είναι ανάρμοστες φωτογραφίες, αρνητικά σχόλια και άκρως προσωπικές πληροφορίες δικές σας ή άλλων.Ένας άλλος πραγματικά αποτελεσματικός τρόπος διατήρησης της ψηφιακής σας υπόληψης είναι να είστε ευγενικοί (και να φέρεστε με τον τρόπο αυτό). Να σέβεστε τους άλλους στο διαδίκτυο και να τους φέρεστε με τον τρόπο με τον οποίο θα θέλατε να φέρονται σε εσάς. Και θυμηθείτε ότι δεν πρέπει να λέτε σε άλλους στο διαδίκτυο κάτι το οποίο δεν θα λέγατε μπροστά τους.

Όλοι έχουμε ένα «ψηφιακό αποτύπωμα». Κάθε φορά που επισκέπτεστε έναν ιστότοπο, αυτό αποθηκεύεται στο ιστορικό του προγράμματος περιήγησής σας:

• αν πουλάτε πράγματα στο eBay, κάθε πώληση που κάνετε καταχωρίζεται, καταγράφεται και μπορεί να αξιολογηθεί από τον αγοραστή

• αν αναρτήσετε ένα σχόλιο σ’ έναν ειδησεογραφικό ιστότοπο, ίσως παραμείνει εκεί για πάντα.

Ταυτόχρονα, άλλοι μπορεί επίσης να κάνουν σχόλια για εσάς ή να προσθέσουν ετικέτα σας (tag) σε μια φωτογραφία στο διαδίκτυο με πρόθεση να σας διαβάλλουν. 

Οι νέοι όλο και περισσότερο δημιουργούν το δικό τους ψηφιακό περιεχόμενο ως τρόπο έκφρασης της άποψής τους και επικοινωνίας με άτομα που γι’ αυτούς είναι σημαντικά. Όμως, επειδή μεγάλωσαν με την τεχνολογία, ίσως δεν είναι τόσο προσεχτικοί όσο εσείς όταν κοινοποιούν πληροφορίες για τον εαυτό τους στο διαδίκτυο ή στέλνουν κάτι μέσω του κινητού τους και άλλων συσκευών. Μπορεί μάλιστα στο διαδίκτυο να υιοθετούν μια τελείως διαφορετική ταυτότητα. Δεν συνειδητοποιούν ότι το να αναρτάς κάτι στο διαδίκτυο είναι σαν να τυπώνεις κάτι στην πρώτη σελίδα μιας εφημερίδας˙  σύντομα οι πάντες θα μπορούσαν να το μάθουν. Με άλλα λόγια, ό,τι μπαίνει στο διαδίκτυο, μένει στο διαδίκτυο. 

Τελικά, το παιδί σας ίσως δεν αντιλαμβάνεται ότι τα πράγματα που γράφει ή οι εικόνες που αναρτά ή στέλνει στον ψηφιακό κόσμο θα μπορούσαν για πολύ καιρό να έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην υπόληψή του στον πραγματικό κόσμο. Ο κύριος λόγος είναι πως οτιδήποτε αναρτάς στο διαδίκτυο μπορεί άλλοι να το αναζητήσουν και να το φυλάξουν. Mε το που δημοσιεύεται, δεν μπορείς να το ανακαλέσεις.

Για παράδειγμα: 

Το ιστολόγιό του ή το προφίλ κοινωνικής δικτύωσής του θα μπορούσε να περιέχει σχόλια, φωτογραφίες ή βίντεο που το παιδί σας δεν θα ήθελε οι συμμαθητές του ή οι δάσκαλοί του να τα δουν. Δεν είναι ασυνήθιστο, για παράδειγμα, εργοδότες να αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφορίες για υποψηφίους, έτσι το παιδί σας μπορεί να διακυβεύει μια μελλοντική δουλειά αν φέρεται ανεύθυνα στον ψηφιακό του κόσμο.

Ίσως κατεβάσει και διαμοιραστεί (sharing) μουσική ή άλλο περιεχόμενο παράνομα.

Θα μπορούσε να κάνει ένα δυσάρεστο σχόλιο (κάτι που συχνά αποκαλείται διαδικτυακός εκφοβισμός ή και «flaming») σε ένα άμεσο ή γραπτό μήνυμα, σ’ ένα email ή στον τοίχο κάποιου (στη σελίδα του σ’ έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης), ή σ’ ένα blog, για το οποίο σχόλιο αργότερα να μετανιώσει.

Κάποιος άλλος θα μπορούσε να φτιάξει ένα πλαστό προφίλ του παιδιού σας σ’ έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης και να πει αρνητικά πράγματα για το παιδί σας ή να δώσει την εντύπωση ότι η συμπεριφορά του είναι άσχημη. 

Είναι επομένως ζωτικής σημασίας να βοηθήσετε το παιδί σας να αντιληφθεί τις δυνητικές επιπτώσεις της συμπεριφοράς του στον ψηφιακό κόσμο, ώστε να μπορεί να προστατέψει την υπόληψή του στην πραγματική ζωή.

Τι μπορώ να κάνω;

Τονίστε του ότι το διαδίκτυο είναι δημόσιος χώρος κι ότι οποιοσδήποτε θα μπορούσε να δει τι αναρτά, όπως σχόλια ή εικόνες, που μπορεί ύστερα να βρίσκονται εκεί για πάντα. Θα ’θελε οι συμμαθητές του, οι δάσκαλοί του, οι καθηγητές του, μελλοντικοί εργοδότες, ή άγνωστοι, να δουν προσβλητική γλώσσα ή ανάρμοστες φωτογραφίες που ανάρτησε;

Προτρέψτε το παιδί σας να εκμεταλλευθεί στο μέγιστο τα ενσωματωμένα εργαλεία. Για παράδειγμα μπορεί σ’ έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης να επιλέξει να είναι η σελίδα του «απόρρητη», ώστε μόνον όσοι προσκαλεί να μπορούν να τη δουν. Επίσης βοηθήστε το να συνειδητοποιήσει πόσο σημαντικό είναι να κρατά χωριστές την ιδιωτική και τη δημόσια ζωή του.

Εξηγήστε του πως κάθε φορά που μπαίνει στο διαδίκτυο αφήνει ένα ίχνος. Δεν είναι ανώνυμος, έτσι μπορεί να ανιχνευθεί μέσω της μοναδικής του διεύθυνσης διαδικτυακού πρωτοκόλλου. Ομοίως, όταν χρησιμοποιεί το κινητό του, ο πάροχος του δικτύου καταγράφει όλες τις κλήσεις.

Να κάθεστε τακτικά με το παιδί σας και να πληκτρολογείτε το όνομά του σε μια μηχανή αναζήτησης για να βλέπει τι είδους πληροφορίες εμφανίζονται για το ίδιο.

Προτρέψτε το να ζητά την άδεια προτού δημοσιεύσει στο διαδίκτυο φωτογραφίες και βίντεο των φίλων του ή της οικογένειάς σας (και να ζητήσει από τους φίλους του να κάνουν το ίδιο). Δεν θέλουν οι πάντες να γίνουν διάσημοι.

Εξηγήστε του γιατί είναι σημαντικό να είναι ειλικρινής όταν εγγράφεται σε ιστοτόπους. Πολλοί από τους κύριους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης, διαμοιρασμού βίντεο (video-sharing) και δημοσίευσης ιστολογίων, έχουν ελάχιστο ηλικιακό όριο και εργαλεία ώστε να είναι ασφαλείς. Αυτά βέβαια εξαρτώνται από την ειλικρίνεια του νέου όταν δηλώνει την ηλικία του.

Συζητήστε πώς θα μπορούσε να παραβιάζει το νόμο αν κάνει σχόλια για κάποιον στο διαδίκτυο (αυτό που λέει θα μπορούσε να είναι συκοφαντικό, για παράδειγμα).

Μιλήστε του για τις επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει το να κοινοποιεί στο διαδίκτυο, ή να μοιράζεται με άλλους μέσω του κινητού του, ερωτικές ή γυμνές εικόνες («sexting»).